Tuesday, February 15, 2011

Mari Berselawat =)

Assalamualaikum :)
Salam Maulidur Rasul.. Selamat Menyambut Hari Kelahiran Rasulullah kita ^^ insan yg sangat menyayangi umat-umatnya .. dan sepatutnya , kita pun kena sayang nabi kita ..






dulu kecik-kecik , ustazah ajar..nabi sayang kita .. macamana kita nak sayang nabi balik? dengan berselawat dan mengamalkan Sunnah baginda =) tapi kita pun kena lah mendalami kisah hidup nabi ..perjalanan dakwah nabi ..biarlah kita tahu betul tentang sirah nabi :) 

 Sabda Nabi S.A.W “ Dari Ibnu Mas’ud r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : Orang yang terdekat denganku pada hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku.” ( Hadis Riwayat At-Trimidzi )

Selawat, jangan lah bila Maulidur Rasul ja kita selawat .. banyakkan lah berselawat :) sebab ...

Allah berfirman yang bermaksud “ Sesungguhnya Allah dan para malaikat-nya selawat kepada Nabi . Hai orang² yang beriman berselawatlah kamu kepadanya dan ucaplah salam penghormatan kepadanya .” ( Surah Al-Ahzab:ayat 56 )

selawat menandakan ingatan dan kasih kita kepada nabi di atas segala usaha dan pengorbanan baginda dalam membangunkan agama kita :) pernah dengar tak lagu nie ? mesti dupdapdupdap . percayalah :)





ya .. sepatutnya kita banyakkan berselawat , dan bukan menghapai lagu-lagu yg tak patut T____T *pesanan untuk diri sendiri jugakk . tapi dulu kecik-kecik ustazah tak marah la bila hapai lagu nasyid :) tapi mai besaq-besaq aku belasah lagu MCR pulokkk =.="


walau macamana pun, kita kena ingat , semuanya depend pada diri sendiri ..sendiri mau ingat lah mana yg baik mana yg buruk .. apa yg penting kita jadikan priority .. yg kurang penting kita tauk tepi :) bak kata Hlovate , live well or live hell, you choose =)
Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesiapa yang berselawat kepadaku dengan sesuatu selawat, sentiasalah Malaikat berdoa untuknya selama ia berselawat kepadaku; oleh itu terpulanglah kepada seseorang sama ada ia hendak berselawat sedikit atau banyak."

bila cerita pasal nabi nie,baru teringat..ada satu hari tu kan , ustazah Hajah Habibah tanya ana dengan dua orang kawan lagi .. kenapa ibu nabi, Aminah, Allah wafatkan ? ohhhh . soalan , memang menguji .. tak pernah terlintas di fikiran pun soalan macam tu.. apatah lagi jawapan ..


kononnya kita betul kenal nabi kita , sirah nabi tu dulu belajar konon A sampai Z .. padahal kitab-kitab sirah banyak lagi yg lebih mendalam .. kalau kita tak kenal Rasulullah betul-betul, macamana kita nak sayang .. malu betul dengan diri sendiri .. memang bersyukur sangat , malam tu kami tiga orang diberi peluang bersembang dengan ustazah :)






dan bila tiba hari-hari yg macam nie , rindu zaman sekolah balik . haha .. esok cuti mesti ada ceramah .. mesti ada perarakan Maulidur Rasul .. mesti ada dorm yg menang hadiah banner lawa .. mesti ana dorm yg menang selawat paling bersemangat ..  dan mesti ada persembahan nasyid =) rindu nak dengar suara-suara nasyid tu lagi .. agagagagagaaaa




sungguh.. bila kita dengar orang selawat ramai-ramai..meremang bulu roma niehh ..kita pun bersemangat =) bukan senang nak jumpak suasana macam tu dah bila dah habis sekolah .. haha ..






comel tak sepanduk kitorang ? tengok la tangan sapa lukis . mueheheheeh . aku taw memang tak lawa pom . simple gila kan ? lantak ahh . asalkan mesej sampai . aceceyyy . alamak tulisan jawi aku huduh gila laa T_____T tapi dapat gak ah hadiah saguhati top 10 sepanduk terHOT , ngee ~




okey sudah sudah la cerita tahun lepas sikit-sikit kan .. takut malam tak ley tido je nanti , merindu punya pasal *huehuehue . cuma , kita saling mengingati sahaje .. sama-sama la kita banyak-banyakkan selawat ke atas Nabi kita =) 




ana tejumpak . just nak share =)





kalau nak bukak video nie pause je la lagu tuhhhh .






meh la ramai2 , basahkan bibir kita dengan selawat ke atas nabi =)


صَـلَّى اللهُ عَـلَى مُحَمَّد صَـلَّى اللهُ عَـلَيْهِ وَسَـلَّم. ~ اللهم صلى على محمد




p/s : kita insan , memang tak perfect . tapi tak salah, kita saling mengingatkan . kan ?


Kalau SUKa boleh LIKE :)

Bukan karya seni.

17 comments:

Yuni Aisyah said...

salam maulidul rasul ana....sambut x.??

iqbalsyarie said...

nice post :)

Cerpen menarik.
Penghujung!

nur amalina bt athman said...

amalina suka video yg last tuu.. dulue dok ostelz msti dnga kalau time2 nie.. :) tgok sini http://shqpewsqiq.blogspot.com/2011/02/maulidur-rasul.html

Muhamad Zaki Zafir said...

assalamualaikum.. :)

ingt sy lagi? yg tnye psl tajuk lagu nasyid haritu? :)

FariehanIbrahim [LBC] said...

sigh, brusedar diri nie alpa sgt. T_T huhu
btw, slm maulidur rasul.
moga kita mndpt syafaat dri baginda. ^^

fathiahRAIHANA said...

@Yuni Aisyah

nak sambut ah nie ..jom kita buat perarakan bloggers . hihihi

fathiahRAIHANA said...

@iqbalsyarie

thanks ^^

fathiahRAIHANA said...

@nur amalina bt athman

rndu hostel ai jugakk T___T

fathiahRAIHANA said...

@Muhamad Zaki Zafir

waalaikummussalam :)
ingat mmg ingt .. tp ana still tak dpt lagu tu lagu apa .. hummm . Zaki taw dah ?

fathiahRAIHANA said...

@FariehanIbrahim [LBC]

sama la .. mmg sedar .. tp dok buat jugak T_______T insyaAllah :)

nur amalina bt athman said...

amalina dok ostelz dari form1-3 jerr.. form4-5 pndah sekolah yg dekat rumah.. rindu gilerr kt ostelz.. kenangan pahit n manis kt situe.. sedih laa pulak T____T

fathiahRAIHANA said...

@nur amalina bt athman

eh yeke ? rugi ooo tak dok hostel zmn fom4 fom5 . bule belasah kpla otai ckit . ngehngehngeh

Muhamad Zaki Zafir said...

blm tau lg..xtau nk cari kt mana dh..guna keyword pn xdpt.xpelah, kne dgr radio slalu lah, mane tau dia sbut tajuk tu balik ke. :)

qyqa said...

tulisan jawi ana sgt cute oke...
betul, rindu nak masuk sekolah.
rumah qyqa dekat gler dengan asrama, siap bole dgr dak2 asrama selawat tadi...

padlie said...

salam.
Nice entry.
Boleh tahu apa jawapan soalan ni -> kenapa ibu nabi, Aminah, Allah wafatkan ?

mesmerising_wan said...

salam maulidur rasul~

Shukri Mohd Ali said...

terima kasih mengingatkan =)

 
Copyright © 2011 FathiahRaihanaAlFarasya. All Rights Reserved.