Wednesday, December 21, 2011

Sakit: Kafarah Dosa :)

Assalamualaikum :> Hari ni nak buat entry memujuk diri, so that esok lusa tak merungut sangat kenapa kenapa dan kenapa. Kadang-kadang bila dah jadi sesuatu tu, kita tak sengaja 'ter'merungut jugak walaupun satu dua ayat. Lupa kejap, apa yang kita dapat ni Allah yang bagi. Jadi mestilah ada something disebaliknya.Takkan lah jadi saja-saja tadak pasai kan :)


Hari tuu la saya terbaca tentang sakit. Sakit : Kafarah Dosa.

Dalam sebuah buku yang berjudul ‘Yasalunaka fi al-Dinwa al-Hayat’ dan dikutip dalam Tabloid Syiar, Dr. Ahmad al-Syurbasi menulis ada lima hikmah dari sakit yang dialami manusia.
Pertama, sakit merupakan kesempatan untuk beristirehat. Kecendrungan manusia saat sehat adalah memperlakukan tubuhnya laksana robot. Ia terus bekerja demi mengejar kenikmatan dan kesenangan material tanpa henti dan tanpa memperhatikan kesihatan diri sendiri. Ia tidak menyedari bahwa otot-otot yang ada dalam tubuhnya memiliki keterbatasan.
Maka ketika seseorang sakit, ia memperoleh kesempatan untuk beristirehat, sambil melakukan introspeksi dan berpikir untuk memperbaiki pola hidupnya setelah ia sembuh nanti.
Kedua, sakit merupakan pendidikan. Ketika seseorang sakit parah, ia akan memahami betapa mahalnya nilai kesihatan. Ia pun rela mengeluarkan segala yang ia miliki demi kesembuhan penyakitnya.
Ketika seseorang sakit, ia akan meresakan betapa nikmatnya selalu ditemani, dilayani, disediakan makanan, dan yang paling nikmat dihibur. Maka, setelah sembuh nanti, ia akan tahu apa yang harus ia lakukan ketika orang lain yang sakit.
Ketiga, sakit merupakan teguran atas kesombongan manusia. Ketika sihat, manusia terkadang bertingkah seolah-olah dialah yang paling gagah, paling berkuasa dan paling berpengaruh. Tapi ketika sakit menderanya, segagah apapun menusia, sebesar apapun manusia dan sebesar apapun pengaruhnya, ia tidak dapat beranjak dari tempat tidurnya. Ketika itu, ia tidak lebih dari tulang dan darah yang dibungkus kulit.
Keempat, sakit merupakan kesempatan untuk bertaubat dan menghapus dosa. Hal ini bukan hanya dilakukan oleh yang soleh, orang sejahat apapun ketika sakit parah tak bisa berbuat apa-apa. Tangannya tidak ringan lagi. Mulutnya tak mampu mencacimaki lagi. Yang ada hanyalah penyesalan dan penyesalan.
Di samping itu, sakit yang diderita manusia merupakan kesempatan untuk memohon ampun atas dosa-dosanya. Dalam hadith diterangkan: “Tidaklah seorang muslim tertimpa keletihan, sakit, kebingungan, kesedihan  hidup, atau bahkan tertusuk duri, kecuali Allah menghapus dosa-dosanya. (HR. Muttafaq Alaih)
Kelima, sakit merupakan kesempatan untuk memperbaiki hubungan keluarga dan sosial. Ketika seseorang sakit, kerabat dekat akan semakin dekat, kerabat jauh akan menjadi dekat dan yang kenal akan semakin akrab. Ketika seorang anak sakit, orang tua akan semakin sayang dan perhatian terhadap anaknya. Sebaliknya, ketika orang tua sakit, sang anak akan semakin sayang dan hormat kepada orang tuanya.
Alangkah mulianya Allah yang telah meciptakan segala-galanya tanpa sia-sia. Hanya satu sakit yang Dia timpakan kepada manusaia. Akan tetapi, begitu banyak kebaikan yang dikandungnya. Kebaikan bagi si sakit yang sabar, kebaikan bagi orang tua dan keluarga yang melayani, kebaikan bagi masyarakat yang berbondong-bondong menjenguk, kebaikan bagi semua doa yang terucap.




See, tak semuanya rasa sakit tu tadak nilai, sampai kita rasa benci pulak asyik-asyik sakit. Kemungkinan rasa sakit tu, insyaAllah ada kebaikan pada kita, cuma kita sendiri tak nampak lagi kebaikan tu :)  Kan semua yang jadi, semua yang Allah bagi, mesti ada reason disebaliknya :)


{Run through the rain. Dance through the pain}


At least bila kita rasa sakit, kita fikir balik banyak-banyak, bestnyaa hidup jadi orang sihat. Ya, kita makin hargai nikmat sihat tu. Nikmat sihat hanya boleh diukur oleh orang yang sedang sakit taww. Biasa lah manusia, benda yang ada memang tak reti appreciate. Tapi bila dah hilang, baru sedar betapa ruginyaa kita.


Hmm, ok terubat dah hati sendiri. Moga saya kuat. Moga rasa ni hilang. Mogaa Dia bantu saya jalani hari-hari yang akan datang :')  Hmmm kena cari suami dokter kottttt, heee.







Kalau SUKa boleh LIKE :)
Bukan karya seni.

31 comments:

ABU said...

itula hikmah sebb orng tu sakit.. kan.. nice info..

tpi mmg dah macam kebiasaan dah mengeluh kalau dugaan tu di turunkan kepada kita..

peng!! kena aku sebijik hahahah

Ckin Kembaq said...

Moga cepat sembuh naa.. ^_^

Amoi MiyaSya said...

aha , nice info la dik :) tak terfikir pun sume tu . tenkiuu :D

Juliet_iRa~" said...

thanks share...huhuhu

tp bila da skit dah xigt smua tu..

Izzah Haneefa said...

salam alaik.
wah, tQ utk info ye:D
apapun, kalau akk memang tgh sakit, saya doakan smga cepat smbuh.
about suami doktor...hehe, cuba akak try baca novel Denyut Kasih Medik, karya Dr. Farhan Hadi, suami ustazah Fatimah Syarha. Mesti akk jatuh hati dgn doktor tu...dahlah doktor, alim pulak tu.haha...

fathiahRAIHANA said...

@ABU

hek3 sedaq takpaa la :P
ala sama ajaa, sesapa pun mulut tu ringan aje nk ckp bukan2 bila dpt bnd tak suka .

me too -,-

fathiahRAIHANA said...

@Ckin Kembaq
harap2 mcm tu la kak ckin :'>

fathiahRAIHANA said...

@Amoi MiyaSya

tu la, kadang2 hikmah disebalik tu kita tak perasan pn :>

fathiahRAIHANA said...

@Izzah Haneefa

arghhhh adikk jangan la bagi benda-benda mcm ni, org nk stpm lah tahun depannn -,- hek3.

kang dah pgg novel tak ingat dunia dahh :>

missSenget said...

jgn malas makan ubat..!


selalu gak skrg ni rs sakit kepala..

tapi malas nk cari ubat..
gila kan..

Shukri Mohd Ali said...

kena yakin pada Allah, tapi ubat kena makan juga dik :)

Aien Not Alien said...

bila sakit baru kita hargai nikmat sihat... :)

YOUsoF said...

;) Alhamdulillah aku selalu fikir hikmah yang Dia sediakan di sebalik setiap sakit yang Dia beri. InsyaAllah kita lega bila fikir macam tu..



*Tak layak jadi model, jadi kawan model tu pun dah cukup.. ;D

nazirah said...

betul tu .. cci pun selalu sakit2 sjk kblkgn ni pastu merungut2 ya Allah berdosanye.. aih tq for this info.. dear ;)

nabilah_2908 said...

yupp...Allah tu kan Maha Penyayang...setiap apa yg dia berikan pasti ada hikmah yg tersembunyi... :)

♥ p a a n i ♥ said...

nice sharing :)
sy pun penah sakit teruk 4tahun dulu kalau tak silap..masa tu memang insaf sbb baru sedar betapa pentingnye nikmat kesihatan huhu

Juliet_iRa~" said...

get well soon!

jgn lupa mkn ubat..hee

psss : aah suzuki tu mcm myvi tp kecik sikit..tu warna rose..heee...

dlm dilema..wuuu

ILA HonEyBuNNy said...

bila sakit terungat saat sihat...

cepattt cari bakal husben doktor..hehehhe

♥ LULU ♥ said...

good entry! keep it up dear =)

BENA said...

bena pun suka merunggut . kena amik iktibar nih .


semoga sihat2 selalu okehh :P

kim heeruul said...

nice entry.
sakit juga boleh poteng kerja. kah kah kah..

Juliet_iRa~" said...

:))..

dah makin sihat??

Solihin Zubir said...

sakit itu stesen muhasabah..

tmpt persinggahan supaya kita tdk terus lalai dgn duniawi.. bertuah org2 yg sakit.. sntiasa ingat mati dan ingat Allah..

budak penjara said...

ye betul tu.. sbb tu kalau kita sakit..kena bnyak bersabar dan berzikir..tp kalau bnyk meyumpah seranah dengan kesakitan yg di alami..xde guna gk kn

kiwi said...

setiap yg terjdi tu psti ada
hikmahnya.kita kena bersangka baik dgn ujian Allah.semoga cepat sembuh tau ^^

aimie amalina said...

begitu besarr nikmat sakitt tu kan..tetapi berapa kerat antara kita yg sedar dgn nikmat sakit ni kan..byk jugak yg mengeluh..alhamdulillah, entri ni buat diri sentiasa bersyukurrr :))

nadia natasya said...

Allah bagi kita saket tanda Allah sayang :)

Rara. said...

sakit ke? semoga cepat sembuh tauuu dear.




dan, ehem2. semoga dapatlah suami doktor nanti ;)

ketikketok said...

Hidup lebih ceria dengan Perap Cenderawaseh..rahsia hilang segala sakit dan tingkat ketrampilan daripada alam semulajadi nano mikrofungus dan tumbuhan

Anonymous said...

Doktor..?
MA xleh..?
XD

fathiahRAIHANA said...

@Anonymous
MA pun ok , kalau Allah tetapkan itu teman saya :)

 
Copyright © 2011 FathiahRaihanaAlFarasya. All Rights Reserved.