Saturday, July 9, 2011

Bila kita dengar kisah insan lain .. bersyukurlah :)

semalam saya bercakap dengan seseorang .
oh silap . bukan bercakap . dah pakai FB kan, tak dikira bercakap la kot. tapi masih sampai maksud, dan dua dua orang rasa benda yang sama, yang saya dan dia sendiri pun tak tahu bila laa nak hilang rasa tu .



there's a girl, nak SPM tahun ni . dan dia ada scoliosis. dan dia kurus sangat. dia just tak boleh decide nak buat surgery atau pun tak . kalau buat pun, SPM dah dekat. kalau tak buat pun, jantung boleh terganggu. kesian kan. bila dengar dia cerita, saya bersyukur sangat sangat, saya tak rasa semua tu dan jantung saya sihat walafiat. dan dia pun bersyukur, dia tak rasa macamana saya rasa, HEHE. 


tapi bila dengar dia cerita, teringat jugak kisah diri sendiri bila nak PMR dengan SPM dulu. kalau dulu, diri sendiri pun tak boleh imagine macamana la aku boleh survive duduk dalam dewan exam tu berhari-hari , berjam-jam, menulis atas berkajang-kajang kertas. HAHA. selagi kita usaha Allah tolong kan? then, adek, awak pun boleh buat. tak ada benda mustahil dalam dunia ni. dan Allah takkan bagi semua nie kalau kita tak mampu hadapi. 


*LOL

dan bukan semalam saja, pagi tu pun actually saya dah bercakap *yang nie benar benar bercakap, face to face, hee* dengan classmate saya, a chinese girl. dia pun kurus. kalau baju sekolah tu ketat maybe boleh nampak obviously keadaan dia sebab angle bend dia lagi teruk, katanya. 


tapi bila kami borak borak panjang, dia pun terkejut dengan saya dan saya pun terkejut dengan keadaan dia. haa yang ni sorang lagi. nama penyakit sama, tapi dia tak rasa sakit pun. even angle bend tu lagi teruk daripada saya, dia tak pernah rasa apa yang saya rasa. ouch. tamparan hebat. first time dengar benda macam nie wehh . hee. bagus laa kalau dia tak sakit kan. tapi dalam hati saya, dupdapdupdap mengatakan yang saya jealous. jealous nya dia boleh selesa macam orang biasa :')


tapi tak kesah laa , saya pun boleh hidup macam orang lain kannn just limited sikit la kot >.<  masih bersyukur saya tak separah insan insan lain yang sama spesis dengan saya. 

tengok, artis pun ada la. hee



Sarah Michelle Gellar. obvious kan. tapi slumber badak je dia depan public.


bangga je budak nieh dengan scar die. ohhh tak boleh bayangkan macamana hadapi surgery.


buat adek berkenaan, be strong hadapi semua nie =) awak pun boleh je live life macam biasa. istikharah la banyak banyak ya. kalau Allah tunjukkan surgery is the only way, insyaAllah awak maybe lebih selesa lepas tu. Allah knows best kan? have faith in Him, tawakal laa. 



Kalau SUKa boleh LIKE :)
Bukan karya seni.

4 comments:

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

doa berterusa pada Allah
insyaallah jalan dipermudahkan.
positif!

syahira ariff said...

insaf lak baca entri ni
smoga kawan awak terus tabah hadapi hari hari yg mendatang
=)

iPai said...

bila kita baca kisah orang lain, kita memang dapat belajr sesuatu daripada orang lain kan ..

n kadang2 kita rasa bersyukur sgt dgn apa yang kita ada ..

Unknown said...

salam :) sy pun ada scoliosis.. saat yg paling susah bila nak get into new relationship dgn mana2 lelaki,nk berterus terang pasal scoliosis tu.. sbb ramai yg ckp kita nampak sempurna tiada yg kurang, tp xkan nak heboh satu dunia kita ada scoliosis? ada yg kata kita memilih sgt! yes, kene memilih..sbb kita kn sakit! :) heeee..anyway b strong utk kengkawan yg ada scoliosis, jemput singgah blog kita ye http://rai-raihannah.blogspot.com/

 
Copyright © 2011 FathiahRaihanaAlFarasya. All Rights Reserved.